Πριν από 10 χρόνια περίπου, έπεσε το μάτι μου σε μια διαμάχη που είχε ξεσπάσει μεταξύ ενός αρθρογράφου δημοσιογραφικού συγκροτήματος και ενός άγνωστου σε μένα προσώπου. Η διαμάχη, που γινόταν με ανταλλαγή επιστολών, αφορούσε στην επίθεση που δέχθηκε ο Παναγιώτης Κονδύλης από τον δημοσιογράφο, με αφορμή το επίμετρο του βιβλίου του Κονδύλη «Θεωρία του Πολέμου». Το επίμετρο ήταν μια γεωπολιτική και βαθύτατα ρεαλιστική προσέγγιση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, που όμοια της δεν είχε ξαναπαρουσιαστεί.
Η γραφή του Κονδύλη με μαγνήτισε. Αμέσως έτρεξα να αγοράσω τα βιβλία του και τότε με έλουσε κρύος ιδρώτας .Με πανικό διαπίστωσα, διαβάζοντας το «Η παρακμή του Αστικού Πολιτισμού» ότι δυσκολευόμουν να το διαβάσω και να το καταλάβω. Ήμουν άνω των 20 ετών και με έκπληξη διαπίστωνα πως αδυνατούσα να κατανοήσω το νόημα των περισσοτέρων του φράσεων. “Μήπως είμαι ηλίθιος ;”, “Μήπως το μυαλό και η αντίληψή μου είναι τελείως για τα μπάζα;”. Mε τα αγωνιώδη αυτά ερωτήματα να με τσακίζουν επιστράτευσα το τελευταίο μου όπλο. Τον εγωισμό. “Oχι!” είπα. “ Δεν θα με βάλει κάτω το παλιοβιβλίο. Θα το τελειώσω και δεν θα το αφήσω. Και ό,τι καταλάβω κατάλαβα”. Έτσι και έγινε .Ο λόγος πυκνός, τα νοήματα να διαδέχονται το ένα το άλλο μέσα στην ίδια φράση. Οι αναφορές σε φιλοσόφους και στην ιστορία των ιδεών απανωτές. Ο τρόπος σκέψης και ανάλυσης μεστός ,η λογική τετράγωνη, το ξεδίπλωμα των αρετών του Κονδύλη να με κυριεύει. Το βιβλίο περιγράφει την εξέλιξη των δυτικών κοινωνιών τους δύο τελευταίους αιώνες και περιγράφει και αναλύει την αποσύνθεση του αστικού τρόπου σκέψης και ζωής με την επικράτηση των μεταμοντέρνων ιδεολογημάτων και στάσεων. Ιστορούνται οι πολιτικές αλλαγές που συντελέσθηκαν με την μετάβαση από τον κλασσικό φιλελευθερισμό των Νέων Χρόνων στην μαζική δημοκρατία(όρος που πρώτος εισήγαγε ο Κονδύλης).
Ωωωχού! Πολύ βαρύ το γλυκό ρε φίλε, θα μου πείτε. Κουλτούρα να φύγουμε που έλεγε και ο Χάρυ Κλυν. Πιστέψτε με δεν είναι έτσι. Δεν θα έχανα τον χρόνο μου, ούτε θα σπαταλούσα τον δικό σας να γράφω για κάποιον τυχαίο. Ο Παναγιώτης Κονδύλης υπήρξε ένας εκ των μεγαλύτερων ελλήνων διανοητών του 20ου αιώνα.
Γεννήθηκε στην Αρχαία Ολυμπία το 1943 και πέθανε στην Αθήνα το 1998.Σπούδασε κλασσική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών , νεότερη ιστορία και φιλοσοφία στα Πανεπιστήμια της Φρανκφούρτης και της Χαιδελβέργης. Στην Χαιδελβέργη αναγορεύτηκε διδάκτωρ της φιλοσοφίας. Βιβλία του σε ελληνική γλώσσα:Η κριτική της μεταφυσικής στη νεότερη σκέψη (1983), Ο Μαρξ και η αρχαία Ελλάδα (1984), Ο ευρωπαϊκός Διαφωτισμός, Ι-ΙΙ (1987), Ο νεοελληνικός Διαφωτισμός (1988), Ισχύς και απόφαση (1991), Η παρακμή του Αστικού Πολιτισμού (1991), Πλανητική πολιτική μετά τον Ψυχρό Πόλεμο (1992), Η ηδονή, η ισχύς, η ουτοπία (1992), Θεωρία του πολέμου (1997). Βιβλία του σε γερμανική γλώσσα: Die Entstehung der Dialektik (1979), Die Aufklaerung (1981, β΄ έκδ. 1986), Macht und Entscheidung (1984), Konservativismus (1986), Marx und die griechische Antike (1987), Theorie des Krieges (1988), Die neuzeitliche Metaphysikkritik (1990), Der Niedergang der buergerlichen Denk- und Lebensform (1991), Planetarische Politik nach dem Kalten Krieg (1992), Montesquieu und der Geist der Gesetze (1996).
Για την εργασία του του απονεμήθηκε το μετάλλιο Γκαίτε και το βραβείο Χούμπολντ. Διετέλεσε Εταίρος του Ιδρύματος Ανωτάτων Σπουδών του Βερολίνου. Μέχρι το θάνατότου διηύθυνε τη ΄΄Φιλοσοφική και Πολιτική Βιβλιοθήκη΄΄ των εκδόσεων ΄΄Γνώση΄΄ και τη σειρά ΄΄Ο Νεώτερος Ευρωπαϊκός Πολιτισμός΄΄ των εκδόσεων ΄΄Νεφέλη΄΄.
Ζούσε κυρίως στη Γερμανία .Δεν ήταν φιλόσοφος, ούτε ιστορικός. Ήταν ένας ιστορικός των Ιδεών. Δεν θα σας κουράσω με το να προσπαθήσω να σας περιγράψω τον ιδεολογικό και πνευματικό του κόσμο. Απλά σας τον προτείνω. Αρκούμαι στο να σημειώσω το ηδονιστικό του χιούμορ, τον καταιγιστικό σαρκασμό του για τους οπαδούς φαιδρών ιδεών περί τέλους της Ιστορίας που στα 90ς είχαν προκαλέσει προσωρινά μεγάλη εντύπωση(βλ. Φράνσις Φουκουγιάμα “To Tέλος της Ιστορίας και ο Τελευταίος Άνθρωπος),την διαύγεια των επιχειρημάτων του και την μοναδική του ικανότητα να μην επηρεάζεται από τα σκαμπανεβάσματα της επικαιρότητας ή τις υπερβολές του συρμού.
Παραθέτω απλά μερικά από τα ευφυολογήματα του:
-Ο διάλογος μεταξύ ετεροφρόνων είναι αδύνατος και μεταξύ ομοδόξων περιττός.
-Ο τωρινός κυρίαρχος επικαλείται τη λογική, ο μελλοντικός υμνεί την ελευθερία.
-Οι ιδέες είναι η παρηγοριά των αδύναμων και η πρόφαση των ισχυρών.
-Η έλλειψη ιστορικής παιδείας είναι η αστείρευτη πηγή έμπνευσης των φιλοσόφων.
-Απ' όλα προτιμώ περισσότερο την μετριοφροσύνη των αμόρφωτων. Όμως από το θράσος των ημιμαθών προτιμώ τη ματαιοδοξία των πεπαιδευμένων.
-Το φθινόπωρο είναι ο πιο εμπνευσμένος κιτς ζωγράφος.
-Ο γάμος ισοδυναμεί με την απόπειρα να αντικαταστήσουμε όλα τα βιβλία του κόσμου με μία και μόνη εγκυκλοπαίδεια
Ζούσε κυρίως στη Γερμανία .Δεν ήταν φιλόσοφος, ούτε ιστορικός. Ήταν ένας ιστορικός των Ιδεών. Δεν θα σας κουράσω με το να προσπαθήσω να σας περιγράψω τον ιδεολογικό και πνευματικό του κόσμο. Απλά σας τον προτείνω. Αρκούμαι στο να σημειώσω το ηδονιστικό του χιούμορ, τον καταιγιστικό σαρκασμό του για τους οπαδούς φαιδρών ιδεών περί τέλους της Ιστορίας που στα 90ς είχαν προκαλέσει προσωρινά μεγάλη εντύπωση(βλ. Φράνσις Φουκουγιάμα “To Tέλος της Ιστορίας και ο Τελευταίος Άνθρωπος),την διαύγεια των επιχειρημάτων του και την μοναδική του ικανότητα να μην επηρεάζεται από τα σκαμπανεβάσματα της επικαιρότητας ή τις υπερβολές του συρμού.
Παραθέτω απλά μερικά από τα ευφυολογήματα του:
-Ο διάλογος μεταξύ ετεροφρόνων είναι αδύνατος και μεταξύ ομοδόξων περιττός.
-Ο τωρινός κυρίαρχος επικαλείται τη λογική, ο μελλοντικός υμνεί την ελευθερία.
-Οι ιδέες είναι η παρηγοριά των αδύναμων και η πρόφαση των ισχυρών.
-Η έλλειψη ιστορικής παιδείας είναι η αστείρευτη πηγή έμπνευσης των φιλοσόφων.
-Απ' όλα προτιμώ περισσότερο την μετριοφροσύνη των αμόρφωτων. Όμως από το θράσος των ημιμαθών προτιμώ τη ματαιοδοξία των πεπαιδευμένων.
-Το φθινόπωρο είναι ο πιο εμπνευσμένος κιτς ζωγράφος.
-Ο γάμος ισοδυναμεί με την απόπειρα να αντικαταστήσουμε όλα τα βιβλία του κόσμου με μία και μόνη εγκυκλοπαίδεια
Για περισσότερα....
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.geocities.com/panajotis_kondylis/index.html
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=114&artid=104895
Ομολογώ πως το όνομα δεν το είχα ακούσει καθόλου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρωτεσίλαε, πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σου, όπως και οι παραπομπές – τόσο τα άρθρα του ιδίου όσο και τα λόγια των άλλων. Και έχει πολύ ψωμί απ’ό,τι βλέπω. Η γνωριμία με ένα καινούριο συγγραφέα είναι πολύ ξεχωριστό δώρο και, εκ μέρους του μπλογκ, σε ευχαριστώ για αυτή τη συνεισφορά σου στον εορτασμό του Αγίου Βαλεντίνου.
Διαβάζοντας για το μεταφραστικό του έργο αναρωτιέμαι μήπως (πέρα από τις οποιεσδήποτε πνευματικές του ανησυχίες) αυτό ήταν αναγκαίο για να την καλλιέργεια ενός κοινού, το οποίο θα μετά θα μπορούσε να εκτιμήσει και τα πρωτότυπα έργα του συγγραφέα. Πώς να γράψεις για το τέλος του αστικού κόσμου και για μετα-καντιανή ευρωπαϊκή φιλοσοφία όταν στα νεοελληνικά δεν υπάρχουν καλά καλά επαρκείς μεταφράσεις σε θεμελιώδη έργα της παγκόσμιας γραμματείας (όχι μόνο φιλοσοφίας);
Μίλησα σε προηγούμενο άρθρο μου για τα δημόσια αγαθά, τα οποία η ελεύθερη αγορά από μόνη της τείνει να υποπαράγει. Οι μεταφράσεις ξένων έργων είναι ακριβώς τέτοιο αγαθό (ποιος εκδότης θα αναλάβει τα έξοδα μιας μετάφρασης ενός recherché διανοητή). Για να μην κινδυνεύσει η ελληνική να γίνει γλώσσα μόνο για όμορφη ποίηση (όπως κάπου εύστοχα γράφει ο Κονδύλης) είναι απαραίτητη η κυκλοφορία στα ελληνικά όσο το δυνατόν περισσότερων βιβλίων – σε όλους τους τομείς του επιστητού. Ας το έχουν υπόψη οι κάθε λογής ευεργέτες καθώς και οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς
Νομιζω μια καλη αρχη προσεγγισης του εργου του ειναι το "Ισχυς και αποφαση".Λιγο πιο light το "Απο τον 20 στον 21αιωνα".
ΑπάντησηΔιαγραφήΜελαγχολησα τωρα διοτι με την ρουτινα τον εχω και εγω εγκαταλειψει χρονια.Ειναι ομως ασυνηθιστα πρωτοτυπος,στιβαρος και με νοηματικες διαδρομες που εχουν ως πυξιδα την βαθεια γνωση του αντικειμενου.
Να τον διαβασεις Κολοσσε και λοιποι φιλοι.Πραγματικα αξιζει...Και του παει γαντι το "εφυγες νωρις".
ο κονδυλης θα παραμινει ενας απο τους πιο εμπνευσμενους ανθρωπους της εποχης μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σε όλους, είμαι Joyce Ocar με το όνομα και είμαι από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.. Γράφω αυτή την επιστολή, διότι είμαι πραγματικά ευγνώμων για ό, τι ο κ. John Leo έκανε για μένα και την οικογένειά μου, όταν σκέφτηκα ότι δεν υπήρχε ελπίδα ήρθε και να κάνει έναν τρόπο για μένα και την οικογένειά μου, δανείζοντας μας δάνειο, με πολύ χαμηλό επιτόκιο 2%. Ποτέ δεν σκέφτηκα ότι εξακολουθούν να υπάρχουν ο Θεός έστειλε και γνήσια δανειστές δανείου στο διαδίκτυο, αλλά για να μου μεγαλύτερη έκπληξη πήρα το δάνειό μου χωρίς σπατάλη πολύ χρόνο, ώστε αν είστε εκεί έξω ψάχνει για ένα δάνειο οποιουδήποτε ποσού θα ήθελα να σας συστήσει στον κ. John Leo τη διαχείριση direc Tor της εταιρείας John Leo δάνειο γιατί είναι ένας Θεός έστειλε ο άνθρωπος που μπορεί να αλλάξει τη ζωή σας για πάντα.... Έτσι, αν θέλετε πραγματικά να κάνει μια καλύτερη ζωή χωρίς καμία έλλειψη Ταμείο.... Θα σας συμβούλευα να επικοινωνήσετε μαζί του μέσω αυτού του e-mail παρακάτω {johnleoloancompany@gmail.com}
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρειάζεστε ένα νόμιμο, δίκαιο, αξιόπιστο και επείγον δάνειο; Η αναζήτησή σας για ένα νόμιμο δάνειο τελειώνει σήμερα επειδή είμαστε εδώ για να καλύψουμε τις οικονομικές σας ανάγκες. Εάν μια τράπεζα ή ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα σας απέρριψε ένα δάνειο για οποιονδήποτε λόγο, σταματήστε να ανησυχείτε για τα οικονομικά σας προβλήματα, γιατί εμείς είμαστε η λύση στην οικονομική σας καταστροφή. Παρέχουμε δισεκατομμύρια (σε διάφορα νομίσματα) επιχειρηματικών δανείων σε περισσότερους από 32.000 ιδιοκτήτες επιχειρήσεων. Χρησιμοποιούμε τη δική μας τεχνολογία καθορισμένου κινδύνου για να σας δώσουμε το σωστό επιχειρηματικό δάνειο, ώστε να μπορείτε να αναπτύξετε την επιχείρησή σας. προσφέρουμε όλους τους τύπους δανείων με χαμηλό επιτόκιο και επίσης τη διάρκεια αποπληρωμής του δανείου. Έχετε κακή πίστωση; Χρειάζεστε χρήματα για να πληρώσετε τους λογαριασμούς; ή νομίζετε ότι είναι απαραίτητο να ξεκινήσετε μια νέα επιχείρηση; Έχετε ένα ημιτελές έργο λόγω κακής χρηματοδότησης; Χρειάζεστε χρήματα για να επενδύσετε σε μια ειδικότητα που θα σας ωφελήσει; ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY
ΑπάντησηΔιαγραφήστοχεύει να παρέχει εξαιρετικές επαγγελματικές υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: [islamicrefinancing@gmail.com]
Whatsapp; +15716666386