Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2009

Η Τσικνοπέμπτη και το ιερό τρίγωνο

Σήμερα, 18 Φεβρουαρίου, βρισκόμαστε στη μέση ενός ιερού τριγώνου σημαντικών ημερομηνιών στο νεοελληνικό καλεντάρι: Τσικνοπέμπτη, Αγίου Βαλεντίνου, Τελικός Κυπέλλου Μπάσκετ.

Η Τσικνοπέμπτη είναι η κατεξοχήν ελληνική εορτή. Συνδυάζει όλα τα φετίχ του Έλληνα: φαγοπότι (με άξονα τα παϊδάκια αυτή τη φορά), τσιγάρο («ντουμάνιασε ο τόπος, ο καπνός μου τους πείραξε;») και θρησκεία, καθώς έχει κάποια σχέση με τις απόκριες και τη σαρακοστή, αλλά κανείς δεν είναι σίγουρος τι ακριβώς γιορτάζουμε («Η γιαγιά μου, η κακομοίρα, τα ήξερε αυτά»).

Η ομορφιά της, σε αντίθεση, ας πούμε, με τα Χριστούγεννα και το Πάσχα, είναι ότι εδώ έχει αφαιρεθεί το καθετί περιττό (κάλαντα, εκκλησιασμός, στολισμοί, παρελάσεις) και έχει μείνει ατόφια η απόλαυση. Το φαΐ, μέχρι ξεκοιλιάσματος, δεν είναι ένα ευτυχές παρεπόμενο του κυρίου εορταστικού γεγονότος - της γέννησης του Χριστούλη, της Ανάστασης ή του ξεσηκωμού του 1821˙ το φαΐ, μέχρι ξεκοιλιάσματος, είναι το ίδιο το εορταστικό γεγονός. Κατευθείαν στο ψητό, στην κυριολεξία.

Η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου: Ah, l’amour! Στις μικρές ηλικίες αυτή η γιορτή είναι ένα θεσμοθετημένο ξέβγαλμα. Σε παλαιότερες εποχές ο παιδικός-εφηβικός ερωτισμός ήταν θέμα ταμπού και τα παλικάρια και οι νιές καλούνταν να ανακαλύψουν τα μυστικά του έρωτα κατά μόνας˙ δεν αναφέρομαι αποκλειστικά στη σεξουαλική πράξη. Δε μπορώ να φανταστώ ότι η δεκατριάχρονη γιαγιά μου θα πήγαινε ποτέ στη μάνα της, και προγιαγιά μου, να της πει: «Μητέρα, αγαπώ ένα αγόρι από το σχολείο». Σήμερα, εκεί που οι κακόμοιροι οι πιτσιρικάδες έχουν όλα τα βάσανα και τις σκοτούρες της ηλικίας τους, (Power Ranger ή Spiderman, Playstation ή Χbox) έρχεται ξαφνικά το σύστημα και τους βάζει σε πρόωρες σκέψεις και προβληματισμούς, που ούτε κατά διάνοια δε θα τους είχαν απασχολήσει, όπως «μου αρέσεις», «να τα φτιάξουμε» κλπ.

Για τις μεγαλύτερες ηλικίες, ο Άγιος Βαλεντίνος είναι ένα λαμπρό παράδειγμα του πώς έχουμε καταφέρει να μετατρέψουμε σε ταλαιπωρία το πιο ωραίο πράγμα στον κόσμο: το αγόρι γνωρίζει κορίτσι – και όλους τους γκέυ συνδυασμούς, μην τα χαλάσουμε εδώ. Αν κυριαρχεί ένα συναίσθημα, αυτό είναι το άγχος: να κλείσεις το κατάλληλο εστιατόριο, να σε βάλουν σε καλό τραπέζι, να αγοράσεις δώρο, να φύγεις νωρίς από τη δουλειά, να στείλεις λουλούδια. Στο τέλος, μια ημέρα που υποτίθεται ότι είναι αφιερωμένη στον έρωτα, και, εδώ, αναφέρομαι και στη σεξουαλική πράξη, καταλήγει σε ένα τεράστιο «δεν απαυτώνεσαι και εσύ και ο γρύλλος σου».

Τελικός Κυπέλλου Μπάσκετ: Ο Κολοσσός μεγαλώνει. Οι αστυνομικοί στους δρόμους πια θα μπορούσαν κάλλιστα να είναι παιδιά του – εγγόνια του αν είχε δείξει την παραγωγικότητα του 13χρονου που πρόσφατα έγινε μπαμπάς στην Αγγλία. Κοριτσάκια, που θα σκεφτόταν να καμακώσει, του μιλάνε, αυθόρμητα, με σεβασμό, στον πληθυντικό. Είναι και η ρημάδα η νοσταλγία, σαφής ένδειξη της έλευσης του γήρατος. Και ένας τελικός Κυπέλλου, ιδιαίτερα Παναθηναϊκός-Ολυπιακός, ξυπνά ξεχασμένες θύμησες, ασφαλέστερα και από ένα κομμάτι γλυκό madeleine, ή, στο ελληνικότερο, ένα παγωτό Λάκυ Καπ.

Όταν είσαι μικρός, οι αθλητές είναι πρότυπα: κάπως έτσι θα ήθελες να γίνεις και συ, όταν μεγαλώσεις. Πριν από 25 χρόνια, εκεί, γύρω στο 1984, ο Κολοσσός και οι φίλοι του ονειρευόταν μια μέρα να αφήσουν χαίτη-περμανάντ, όπως ο Θανασσάκης ο Δημόπουλος, και να έχουν γκόμενα τη Σοφία Αλιμπέρτη, όπως ο Δημήτρης ο Σαραβάκος – για να είμαι ειλικρινής, δεν ήμαστε και πολύ σίγουροι τι συνεπάγετο αυτό το τελευταίο. Σήμερα τα αραιά μου μαλλιά είναι κομμένα κοντά και ο Θανάσσης, πλέον, Δημόπουλος, και αυτός κοντοκουρεμένος, είναι παλέμαχος πάνελιστ σε αθλητικές εκπομπές. Η Σοφία Αλιμπέρτη, για να κάνει το μπλογκ και το άνοιγμά του στη μεσημεριανή ζώνη, έχει αρχίσει να βγαίνει με άντρες νεότερους από τον Κολοσσό.

Τον τελικό της Κυριακής θα τον παρακολουθήσω με τη νεαποκτηθείσα ιδιότητα του μεσήλικα. Δεν έχω φτάσει ακόμα στο σημείο να πετάω ατάκες του στυλ «Ψηλά παιδιά η νέα γενιά» ή «Μα, δεν ντρέπονται, να λένε τέτοια βρωμόλογα στο γήπεδο». Πού και πού βλέπω και κανέναν ξέμπαρκο συνομήλικό μου να παίζει ακόμα, σε «πείσμα των χρόνων», «αειθαλής». Αλλά ξέρω, με βεβαιότητα, πως η μεγάλη αθλητική καριέρα του Ολυμπιονίκη Κολοσσού θα παραμείνει πια, για πάντα, ανεκπλήρωτη επιθυμία, μία από εκείνες τις πολλές στροφές, που θα μπορούσε να είχε πάρει η ζωή μας, αλλά για διάφορους λόγους ποτέ δεν τελεσφόρησαν. Και όσο περνάει ο καιρός, αντί να παρακολουθώ τα ματς με την παλιά προσοχή και ενθουσιασμό, πιάνω τον εαυτό μου να προκαλεί τη γενική πλήξη με χιλιοειπωμένες περιγραφές για τον Τάφο του Ινδού και την άμυνα-παγίδα του Κυρίτση, στο μπαράζ της Κέρκυρας, με ζώνη box και τον Κορωναίο πάνω στον Γκάλη.

ΥΓ Στη μέση της συγγραφής του post, κόπηκα με το κουζινομάχαιρο, στο δείκτη του δεξιού χεριού. Φόρεσα ένα μεγάλο τσιρότο˙ δοκίμασα να δακτυλογραφήσω, αλλά με ενοχλούσε πολύ. Κανονικά, αυτός θα ήταν επαρκής τραυματισμός για να σταματήσω να γράφω για λίγες μέρες, αλλά μετά διάβασα ότι ο Δημήτρης Διαμαντίδης θα παίξει με τον Ολυμπιακό, παρά το διάστρεμμα, και ντράπηκα. Τελικά, ίσως ο αθλητισμός να εξακολουθεί να προσφέρει πρότυπα, ακόμα και για κυνικούς παππούδες, όπως ο Κολοσσός.

10 σχόλια:

  1. καλησπερα Πρωτεσιλαε δεν χανομαστε.Εβγαλα μπλογκ ειδικα για τη λατρεια μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. γεια σου φιλε metallica!Eω προσπαθησει να αφησω σχολιο στο blog σου αλλα δεν ηταν δυνατο...θα ξαναπροσπαθησω τωρα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Wraios o Diamadidis kai to diastrema, alla tha perimena apo to blog na exei idi anafores se kapetanio Sully. Alitheia, borei o aplos laos na kanei special requests gia themata, i einai enadia stis arxes tou blog? An voithaei, eimai xanthia, kolimvitria kai apolamvanw mia exipni sizitisi

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. i teleftaia protasi perittevei.. synagetai apo ta proigoumena.. oxi mono den einai enadia.. alla einai kai xara mas na grafoume kata paraggelia... perimenoume..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εγώ φοβάμαι πως ο Sully, όπως παρουσιάζεται από τα media, δεν μπορεί να αποτελέσει θέμα post και «έξυπνης συζήτησης», εκτός αν αρχίσουμε τα ποιηματάκια του στυλ:

    Άοκνε, εσύ, δαμαστή των αιθέρων
    Μυστακοφόρε Ίκαρε, ηνίοχε της Airbus
    Oh, Sully!

    Οι ήρωες για να έχουν ενδιαφέρον, πρέπει να έχουν ατέλειες, ιδιαιτερότητες. Ο Αχιλλέας δεν έγινε έπος, απλώς, γιατί ήταν δυνατός. Στη μισή Ιλιάδα δεν πολεμάει γιατί του έφαγαν μία γκόμενα, και στην άλλη μισή βαράει κρίση τύπου Ράμπο ΙΙΙ, γιατί του σκότωσαν τον κολλητό (ή gay εραστή, διαλέγετε και παίρνετε).

    Το μόνο ελπιδοφόρο με το Sully είναι το μικρό του όνομα (Chesley) που μπορεί να αποτελέσει αφορμή για άρθρο με τίτλο «Αστεία αντρικά ονόματα». Εκτός από τον πιλότο μας θα έβαζα και το Marion Μοrrison (John Wayne), το θρύλο του κρίκετ Vivian Richards, τον Quentin Tarantino, το River Phoenix, τον ολυμπιονίκη Αγαθάγγελο Τσιριπίδη και τους διάφορους Τριαντάφυλλους. Μια και θυμηθήκαμε το Θανασσάκη, υπήρχε και ο Φούκος Δημόπουλος Είχα και έναν καθηγητή στο πανεπιστήμιο που τον έλεγαν Lindsay.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Na tonisw oti o Sally exei gia mena arketes ateleies gia na sxoliastei, den einai o psixros teleios irwas. Sti moni sinedeuxi tou, egrafe pws molis siniditopoiise oti kai oi dio mixanes den douleuoun, ton epiase to xeirotero sinaisthima tou kosmou, metaxy lipothimias kai emetou. Kai oti katevale polu prospatheia na einai iremos kai sigedrwmenos, den tou evgaine fisika "logws ekpedeusis" etc. Opoios endiaferetai einai publicly available ta tapes me tis sinomilies tou me pirgo elegxou. Sxetika psixraimos gia tis peristaseis den lew, alla katalavaineis apo ti fwni tou oti ginetai tis kakomoiras sto mialo tou kai sto cockpit. Me apokorifwma tin theiki ataka sto telos "we can't do it, we're going to be in the Hudson". To kalitero detail gia mena: afou to prosgeiwse, forese to sakaki kai to kapelo tou captain gia na vgalei tous epivates exw. O logos pou me exei aggixei einai oti dinei mia elpida se olous emas pou taxideuoume me aeroplana oti paizei kai na ti vgaloume kathari an pesei to rimadi.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Kai gia na min rixnw teleiws to epipedo tou blog kai afou epitrepode ta requests, rixnw to parakatw thema pros sizitisi(pada epireasmeno apo Sully):

    I anagi pou exoun oi koinwnies na apothetoun tis elpides tous se kainourious irwes, pragmatikous i kataskeuasmenous, se kairous kriseis (vlepe Obama, Sully etc). Kata proektasi, giati otan uparxei kindinos, o anthrwpos prepei na anadeixei monades (individuals i apo mixanis theous) kai rixnei ligotero varos/elpida sti sillogiki prospatheia

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μήπως είναι Οιδοιπόδειο (περιμένουμε τον καλό μπαμπάκα να μας σώσει);

    Νομίζω ότι στη διάρκεια της ιστορίας είχαμε και ομάδες-σύμβολα ελπίδας. Το ιππικό, ο αμερικάνικος στρατός, η αστυνομία. Συμφωνώ, πάντως, ότι ακόμα και σε κατεξοχήν συλλογικά συστήματα (Σοβιετική Ρωσία, Αρχαία Σπάρτη) ξεχώριζαν συγκεκριμένα άτομα που φέρονταν ως παραδείγματα.

    Υποψιάζομαι ότι αυτό γίνεται επειδή μας είναι ευκολότερο να θαυμάσουμε ή να βασιστούμε σε μια προσωποποίηση του καλού (το σπαρτιατόπουλο που άφησε την αλεπού να το φάει ζωντανό, ο σύντροφος τάδε που σκότωσε πολλούς ναζί) παρά σε αφηρημένες έννοιες ή ομάδες. Αυτό μπορεί απλά να έχει να κάνει με τις ανθρώπινες ικανότητες φαντασίωσης και μυθοπλασίας.

    Ο φόβος του ήρωα πριν τη μεγάλη δοκιμασία είναι κλασικό συστάτικό όλων των αρχέτυπων μύθων (Christopher Booker, “The Seven Basic Plots”, μια και έχω καιρό να προτείνω βιβλίο στο μπλογκ).

    Η εικόνα με το σακάκι και το καπέλο του κάπτεν είναι κατευθείαν βγαλμένη από Αμερικάνικο Β-Μοvie. Δεν αμφιβάλλω πως έγινε γιατί όπως είπε και ο Woody Allen: H ζωή δεν αντιγράφει την τέχνη, αντιγράφει την κακή τηλεόραση.

    Ωραία θέματα πιάσατε φίλη «ξανθή κολυμβήτρια με χόμπυ την έξυπνη συζήτηση»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Me vregmena mallia akoma apo tin pisina, parathetw ta exis.
    Den nomizw oti einai oidoipodeio. An kai exoume omades simvola, stis pragmatikes kriseis exoume prosopopoiisi. Isws einai i diafora metaxy tou leader apo ton Swtira. Gia mena (pou twra mirizw xlwrio) einai eite (a) logw thriskeias eite (b) logw sindromo agelis (pou gia na pw kai ti stathia mou borei na einai kai alilendeta - Kolasi sou erxomai!).
    Kai gia na exigisw. Akoma kai se politheikes thriskeies (dodekatheo gia paradeigma), o apo mixanis theos einai enas. Den katevaine sto stage mia omada apo theous na swsoun to match. Ara isws perisotero metafisiko para oidoipodeio.

    Metaxy eidiseis Star kai koutsobolistikwn periodikwn, evlepa prin apo xronia ena documentary BBC. O anthrwopos einai koinwniko zwo tis agelis. Oi perisoteres ageles exoun leader, alpha male, klp klp. Otan ta pragmata vainoun kalws, kathe melos tis agelis kanei ta kathikoda tou xwris agxos kai xwris na poluasxoleitai me ton leader. Stin krisi panw, einai pou kokalwnoun ola ta zwakia kai koitane ton arxigo.
    Ki egw oi kakomoira den paw ekklisia pote , alla prin tous diasilogikous rixnw kai mia proseuxi.
    An kai m'auta pou grafw den nomizw na eimai proteraiotita gia Agio Petro.
    Kalo savatokiriako

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Γεια σε όλους, είμαι Joyce Ocar με το όνομα και είμαι από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.. Γράφω αυτή την επιστολή, διότι είμαι πραγματικά ευγνώμων για ό, τι ο κ. John Leo έκανε για μένα και την οικογένειά μου, όταν σκέφτηκα ότι δεν υπήρχε ελπίδα ήρθε και να κάνει έναν τρόπο για μένα και την οικογένειά μου, δανείζοντας μας δάνειο, με πολύ χαμηλό επιτόκιο 2%. Ποτέ δεν σκέφτηκα ότι εξακολουθούν να υπάρχουν ο Θεός έστειλε και γνήσια δανειστές δανείου στο διαδίκτυο, αλλά για να μου μεγαλύτερη έκπληξη πήρα το δάνειό μου χωρίς σπατάλη πολύ χρόνο, ώστε αν είστε εκεί έξω ψάχνει για ένα δάνειο οποιουδήποτε ποσού θα ήθελα να σας συστήσει στον κ. John Leo τη διαχείριση direc Tor της εταιρείας John Leo δάνειο γιατί είναι ένας Θεός έστειλε ο άνθρωπος που μπορεί να αλλάξει τη ζωή σας για πάντα.... Έτσι, αν θέλετε πραγματικά να κάνει μια καλύτερη ζωή χωρίς καμία έλλειψη Ταμείο.... Θα σας συμβούλευα να επικοινωνήσετε μαζί του μέσω αυτού του e-mail παρακάτω {johnleoloancompany@gmail.com}

    ΑπάντησηΔιαγραφή