Σάββατο 7 Φεβρουαρίου 2009

Θανάσης Κλάρας


Θανάσης Κλάρας


Όλα τα καλά παιδιά των αστικών οικογενειών έχουν ακούσει πολιτικές και ιστορικές συζητήσεις στο σπίτι τους.Όταν το θέμα αφορά την εποχή 1940-44,το παιδί θα ακούσει λέξεις όπως “κατοχή”, “γερμανοί”, “πείνα”, “ΕΑΜ” , “Ζέρβας” κλπ.Το κλίμα αναλαμβάνει να οξύνει συνήθως η γιαγιά ή ο παππούς που λόγω ηλικίας και ως ζήσαντες την εποχή εκείνη αναγνωρίζονται ως αξιόπιστοι μάρτυρες και αναλαμβάνουν να διαφωτίσουν το βλαστάρι της οικογένειας. “To EAM;Ξέρεις Γιαννάκη τι κόσμο σκότωσαν οι κομμουνιστές στην κατοχή;Να,ρώτα και τον παππού σου να στα πει”.
Δεν θα κάτσω πολύ να εξηγήσω τα αίτια της στάσης αυτής.Είναι κυρίως κοινωνικά και πολιτικά.Εξηγείται η στάση αυτή δηλαδή-όταν το αίτιο δεν είναι η πιο βαθιά άγνοια και ασχετοσύνη-από το γεγονός ότι το μεταπολεμικό ελληνικό κράτος στηρίχθηκε,επανδρώθηκε και αλώθηκε από ανθρώπους που επέδειξαν στην περίοδο της Κατοχής την πιο άθλια και βρωμερή συμπεριφορά συνεργαζόμενοι με τον κατακτητή της πατρίδας τους και του Λαού της.Όσοι αντιστάθηκαν στα βουνά και στις πόλεις είτε περιφρονήθηκαν είτε διώχθησαν απηνώς από το μετεμφυλιακό κράτος. “Tί λες βρε;Οι κομμουνισταί ματοκύλησαν την Ελλάδα,θέλανε να μας κάνουν Βουλγαρία και να μας πάρουν τις περιουσίες!Τί κάθεσαι και λες;”.Καλά ,παππού,ασέ μας να πούμε καμιά κουβέντα,εσύ καλά τα λες.
Ο βρετανός ιστορικός A.Toynbee σοφά έχει πει πως ο νεώτερος ελληνισμός στηρίζεται σε δύο μεγάλα έπη:αυτό του 21 για την ανάκτηση της εθνικής ανεξαρτησίας και αυτό του 40-44 με την μεγαλειώδη αντίσταση του ελληνικού λαού εναντίον του Άξονα και των ντόπιων συνεργατών του.Οι μηδίσαντες και οι άκαπνοι(βλ.παππούς) λόγω συμπλέγματος σβήνουν το μεγαλείο της Αντίστασης ,κάνουν το άσπρο-μαύρο μπλέκοντας τα θλιβερά γεγονότα του εμφυλίου του 46-49 προκειμένου να καλύψουν την στάση και τις ενοχές τους και λασπώνουν ένα διαχρονικό καύχημα της Ρωμιοσύνης:το ανυπόταχτο πνεύμα και την λατρεία στην ελευθερία. “Bρε σκοτώνανε κόσμο αβέρτα!Με τα κονσερβοκούτια!Τι λες;Ασε να μιλήσουμε εμείς που τα ζήσαμε”…A!Δεν παίρνει από λόγια αυτός.Παππού!Βγάλε το σκασμό και πάρε το υπογλώσσιο,γιατί θα μιλήσω για τον Άρη τώρα!Την τύφλα σου έζησες κακομοίρη μου.Βούλωσέ το και άκου!
Ο Θανάσης Κλάρας-κατά κόσμο Άρης Βελουχιώτης-ήταν παιδί μιας μεσοαστικής οικογένειας.Σπούδασε γεωπόνος και εντάχθηκε στο παράνομο ΚΚΕ ως ανήσυχο πνεύμα και ως επαναστατική ιδιοσυγκρασία.Υπέγραψε δήλωση μετανοίας και αποκήρυξης του κόμματός του όταν συνελήφθη προπολεμικά κάτι που τον κατέστησε για πάντα ύποπτο στα μάτια της δογματικής και κοντόθωρης ηγεσίας του ΚΚΕ.Ιδιαίτερα μορφώμενος,γλεντζές,με μια μόνιμη μελαγχολία και μια παθολογική αγάπη για την πατρίδα του και ένα άσβεστο μίσος για τους Άγγλους,την κηδεμονεύουσα την Έλλαδα υπερδύναμη.
Ο Άρης συλλαμβάνει την ιδέα της ένοπλης αντίστασης στα βουνά και αναλαμβάνει να πείσει την στενοκέφαλη ηγεσία(που παρέμενε δογματικά προσκολλημένη στην ιδέα της αντίστασης στις πόλεις με μικρά σαμποτάζ ,απεργίες κλπ) να τον στηρίξει και να ανάψει το πράσινο φως για αντάρτικο.Ο Άρης -“ένα τέρας με ηγετικάς και οργανωτικάς ικανότητας αληθινά υπερφυσικάς” κατά τον Ζέρβα και “πολεμική μεγαλοφυία του ΕΛΑΣ”κατά τον άγγλο συνταγματάρχη(φτου!)Κρις Γοντχάουζ-έχει ενστερνιστεί την ιδέα για ξαναζωντάνεμα της Κλεφτουριάς του 21,μια που η γεωφυσική του ελληνικού χώρου και η μακρά παράδοση των Έλληνων στην μορφή αυτή πολέμου δημιουργούν ιδανικές συνθήκες.Για τον άνθρωπο που κοιμάται με την «Θεωρία του Πολέμου»του Κλαούζεβιτς κάτω από το μαξιλάρι του είναι πασιφανές.Η εαμική ηγεσία του δίνει την άδεια να δοκιμάσει,όντας βέβαιη πως θα αποτύχει και ανακουφισμένη που θα τον ξεφορτωθεί στέλνοντας τον στα βουνά της Ρούμελης.
Ο Θανάσης Κλάραςστις 22/5/1942 θα αναληφθέι οριστικά.Χωρικοί, αξιωματικοί,ληστές,κομμουνιστές ,βασιλόφρονες,δημοκρατικοί,παπαδες,χωροφύλακες και ανήλικα θα ενωθούν πίσω του σε μια αγριεμένη για ελευθερία πομπή και θα τον λατρέψουν μέχρι θανάτου με το πραγματικό του όνομα:Άρης Βελουχιώτης.
Μπαίνει ορμητικά στα στα χωριά και ξεσηκώνει τους χωρικούς.Οι παπάδες ευλογούν τη σημαία και τα όπλα.Οι νέοι συνεπαίρνονται από τους αρματωμένους γενειοφόρους και τα κυρήγματα του Αρχηγού.Μιλάει για νέα εθνεγερσία:
-Δε θα σας μιλήσω στην καρδιά,να σας ενθουσιάσω να με χειροκροτήσετε.Θα σας μιλήσω στο μυαλό ,με την ψυχρή λογική.Θα σας περιγράψω όλες τις δυσκολίες και τις θυσίες που θα χρειαστεί να υποστούμε μέχρι να ελευθερωθούμε.
Και προειδοποιεί:
-Αυτός ο πόλεμος θα είναι σκληρός,θα σκοτωθούν άνθρωποι,θα γίνουν καταστροφές,θα καούν σπίτια και χωριά ολόκληρα.Να γίνουν στάχτη όλα!Και ο σύγχρονος ποιητής θα γράψει ,όπως έγραψε ο παλιός για τα Ψαρά, «στων Ψαρων την ολόμαυρη ράχη»…Δεν θα γίνουμε ραγιάδες των ντουβαριών.Εμείς ελεύθεροι θα τα ξαναφτιάξουμε καλύτερα από πριν.
Απειλεί τους συνεργάτες του κατακτητή με τα λόγια του Κολοκοτρώνη:
-Στήστε φούρκα και παλούκι.Φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους.
Μια εκπληκτική αδυναμία έδειχνε ο Άρης στους ανήμπορους γέρους και στους παπάδες.Μπροστά τους γινόταν σαν άτακτο παιδί.Αν έβλεπε κάποιν ρακένδυτο ή σκελετωμένο παπά θυμώνει και μαλώνει τους χωρικούς:
-Να πληρώνετε τον παπά σας.Πώς θέλετε να έχετε παπά χωρίς πληρωμή;Δεν είναι διακονιάρης ο παπάς…Είναι παπάς!(που είσαι Αρη να καμαρώσεις εκσυγχρονισμένους ψευτοφιλελεύθερους αριστερούς και δεξιούς που ακούνε παπά και εκκλησία και βγάζουν καντήλες,αφου τραβήξουν έναν δεκάρικο πρώτα για το ΒατοπΑΙδι).
Μέσα σε λίγους μήνες το όραμα του Άρη θα γίνει πραγματικότητα.Μάχες με Ιταλούς,Γερμανούς,Γοργοπόταμος,ελεύθερα χωριά και πόλεις,οι δυνάμεις κατοχής στην Ρούμελη και την Θεσσαλια περιορίζονται στα αστικά κέντρα.Η Ελεύθερη Έλλαδα είναι γεγονός.Το Βερολίνο κατατάσσει την Έλλαδα σε πεδίο πολέμου και όχι σε καθεσώς χώρας υπό κατοχή,μια που ο ελληνικός λαός με μπροστάρη τον Άρη τσακίζει κάθε μέρα τους χιτλερικούς λύκους.
Ο βρετανός ιστορικός Mark Mazawer,κάνει μια ανάλυση του ελληνικού φαινομένου,που απέχει πολύ από τις εγχώριες λασπολογίες: «Οι περισσότεροι πολεμιστές του ΕΛΑΣ ήταν ηλικίας μετξύ 15 και 25 χρονών.Οι νεαροί βουνίσιοι ,που αποτελούσαν την ραχοκοκαλιά του κινήματος,είχαν πιο έντονο το αίσθημα του φιλότιμου,ανέδιδαν μια κορσικανική αγριάδα,έναν αλλόκοτο εγωισμό,μια ιπποτική περηφάνεια.Η απόφασή τους να πάρουν τα όπλα ήταν εκδήλωση των πιο αξιοθαύμαστων στοιχείων του ελληνικού πνεύματος,του άσβεστου πατριωτισμού,της άρνησης κάθε ιδιοτέλειας εκεί όπου μπαίνουν ζητήματα τιμής,της στωικής αποδοχής φοβερών δοκιμασιών και της θέλησης για κοινή δράση,ακόμα και κάτω από τους δυσμενέστερους όρους»
Ένα κομματικό στέλεχος ,παραξενεμένος από την πατριωτική φλόγα του Καπετάνιου του Ελληνικού Λαικού Απελευθερωτικού Στρατού,του λέει:ωραία τα είπες χθες βράδυ.Αν δεν σε ήξερα θα έλεγα ότι είσαι σωβινιστής.
-Ναι,απανταεί ο Άρης,έτσι σου φαίνεται κι εσένα ,γιατί δεν καταλάβατε ακόμα ότι τούτος ο αγώνας είναι Εθνικός,πατριώτικος,και πρέπει σε αυτόν τον αγώνα να συναγωνιστούν όλοι οι Έλληνες,μέχρι και οι βασιλόφρονες.Δεν είναι αγώνας ενός κόμματος.Ταυτόχρονα πρέπει να προειδοποιούμε και να προφυλάξουμε τον κόσμο,να μην μας την φέρουν οι προύχοντες και οι ξένοι,όπως μας την έφεραν το 21.
-“Bρε!Οι ελασίτες φάγανε αθώους.Και το 43 πολεμούσανε τον Ζέρβα!”.
-Παππού!Σου είπα να το βουλώσεις.Και οι «αθώοι» που λες ήταν οι συνεργάτες των Ναζί,αποκρουστικοί εθνοπροδότες,όπως ο νομάρχης και μετακατοχικός υπουργός Γ.Θέμελης ο οποίος σε μια μνημειώδη του προκήρυξη ανέφερε: «Ο εγείρων τα όπλα κατά των Γερμανών δεν είναι Έλλην».Τα ακους παππου;Υπουργός έγινε αυτό το κάθαρμα μετά.Και όλα τα αποβράσματα,πουλώντας αντικομμουνισμό σε σένα,θύμα,πήραν θέσεις και έκαναν καριέρες.Και εσύ,πρόβατο,ψήφιζες τον γιο του εμετικού γερμανοτσολιά Παπαδόγκωνα για βουλευτή και έκανες τον γιο του αρχιπροδόταρου κουίσλιγκ πρωθυπουργού των γερμανών Ράλλη, πρωθυπουργό της χώρας!
Το μεγαλύτερο τέχνασμα διαβολής της Άντιστασης από το βασιλικό μετεμφυλιακό κράτος είναι η εφευρεθείσα θεωρία των 3 Γύρων.Υποτίθεται πως κάθε γύρος αντιστοιχεί σε μια ένοπλη απόπειρα του ΚΚΕ να καταλάβει την εξουσία.1ος γύρος θεωρείται η σύγκρουση ΕΛΑΣ-ΕΔΕΣ στην διάρκεια της κατοχής(που λέει και ο γεροξεκούτης),2ος ο Δεκέμβριος του 44 και τρίτος ο γενικευμένος εμφύλιος 1946-49.Πρόκειται για ένα προπαγανδιστικό κατασκεύασμα που διαστρεβλώνει την ιστορία,αποσιωπά τις πραγματικές αιτίες του ελληνικού δράματος και ρίχνει λάσπη στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα.ΟΠΟΙΟΣ ΕΠΙΚΑΛΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΕΜΦΥΛΙΑ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΤΟΥ 43 ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΓΡΑΨΕΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ,ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΙΔΙΟΥΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΛΟΓΟΥΣ –ΤΙΣ ΠΟΛΥ ΑΓΡΙΟΤΕΡΕΣ ΚΑΙ ΦΟΝΙΚΟΤΕΡΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ –ΝΑ ΔΙΑΓΡΑΨΕΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ 1821 ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΙΝΑΞΗ ΤΟΥ ΟΘΩΜΑΝΙΚΟΥ ΖΥΓΟΥ.Οι στρατιωτικοί ηγέτες των μονάδων του ΕΛΑΣ που πολεμούν εναντίον του ΕΔΕΣ είναι μόνιμοι αξιωματικοί που δεν έχουν καμία ιδεολογική σχέση με το ΚΚΕ:στρατηγός Φλούλης,συνταγματάρχης Σπαθής,αντισυνταγματάρχης Άρεθας,λοχαγοί Παπαγεωργίου,Βαμβέτσος κλπ.
Ο υπαρχηγός του ΕΔΕΣ Κομνηνός Πυρομάγλου μετέπειτα βουλευτής της ΕΔΑ(τ΄ ακούτε στρουμφάκια της γαλάζιας γενιάς που στα 80s τραγουδούσατε χαζοχαρούμενα “Ζερβα από τον τάφο έβγα και δες θα αναστηθεί ξανά ο ΕΔΕΣ”;Της ΕΔΑ!Δηλαδή,του νόμιμου ΚΚΕ. Και αν είχατε διαβάσει τις θέσεις του ΕΔΕΣ όταν βγήκε στα βουνά της Ηπείρου θα ξέρατε ότι έβριζαν τον βασιλιά με τα χειρότερα λόγια και μίλαγαν για σοσιλιστική δημοκρατία.Πρόβατα!Ακούγατε Ρόμπερτ Ουιλιαμς,αστείοι!) γράφει για τον Άρη: «Αυτός επέβαλε τη σιδηρά πειθαρχία στα τμήματα του ΕΛΑΣ.Ήταν πανταχού παρών,εμπνέων τον θαυμασμό και τον φόβο,μεταδίδων αισιοδοξία και εμπιστοσύνη στους αντάρτες και απογοήτευση στους άλλους.Ο μαρξισμός δεν είχε γίνει δόγμα για αυτόν.Τον βοηθούσε απεναντίας να βλέπει καθαρότερα τα πράγματα.»Ο Πυρομάγλου στο βιβλίο του “ Η Εθνική Αντίστασις” τον ονομάζει « αδικοχαμένο πρωτεργάτη της αντίστασης» και γράφει για αυτόν με σεβασμό,νοσταλγία και θαυμασμό.
Κάθε φορά που περνά κανείς από την Λαμία αξίζει να σταματήσει για λίγο να αποτίσει νοέρα φόρο τιμής σε έναν μεγάλο πολεμιστή της Έλλαδας,σε έναν μαχητή της ελευθερίας,σε έναν αληθινό λαικό ηγέτη.

12 σχόλια:

  1. Η λατρεία του Protesilaou στο πρόσωπο του Άρη είναι προφανής. Αυτό βέβαια δεν μειώνει την αντικειμενικότητα των λόγων του γιατί βασίζεται κυρίως σε ιστορικά γεγονότα. Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι άλλοι οι οποίοι, βασισμένοι σε δικές τους προσωπικές εμπειρίες, καταθέτουν ότι πολλοί σύντροφοι του ¨Αρη ήταν τεμπέληδες- κλεφτοκοτάδες οι οποίοι βρήκαν νομιμοφανείς δικαιολογίες για να ξαφρίζουν τις αποθήκες των νοικοκυραίων. Ακόμα κι έτσι όμως να ήταν, δεν πρέπει να αγνοούμε ότι αυτοί που επαναστατούν και πολεμούν ευκολότερα είναι οι μη έχοντες, γιατί αυτοί δεν έχουν να χάσουν τίποτα.
    Εγώ τελικά εκτιμώ ότι η υποχρέωση μας είναι τεράστια απέναντι στον Βελουχιώτη και σε όλους τους Έλληνες που πολέμησαν ενάντια στον ξένο ζυγό, όποτε κι αν έγινε αυτό. Κι ο σεβασμός μας, τεράστιος. ¨Οχι γιατί έδωσαν τη ζωή τους για την ελευθερία μας. Αυτό είναι μια κοινότυπη μαλακία. Αλλά γιατί αγωνίστηκαν για τη δική τους ελευθερία, γιατί δεν ανέχονταν να σκύψουν το κεφάλι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Mία ηλίθια και επιβλαβέστατη τάση είναι-για να τα πούμε απλά-το "ναι,μεν αλλά..",το "υπάρχει και η άλλη όψη της αλήθειας",το "η αλήθεια είναι κάπου στην μέση"κλπ.Παπάρια μάντολες!Μια είναι η αλήθεια και μόνο οι σοφιστές(αντίπαλοι του Σωκράτη),οι άσχετοι και οι έχοντες συμφέρον αναγνωρίζουν πολλές αναγνώσεις της πραγματικότητας,εισάγοντας τον σχετικισμό.
    Λόγου χάρη ο J.Choo πετάει την μπηχτή του περί ξαφρίσματος.Που το βρήκες αυτό ρε μεγάλε;Σε πληροφορώ οτι ο Αρης πατασε με τον πιο σκληρό τρόπο κάθε κρούσμα απειθαρχείας.Ένας πεινασμένος αντάρτης έκλεψε μια κότα.Πεινή:θάνατος.Δεν ήταν σαδιστική σκληρότητα.Ήταν αναγκαίο μέτρο για να επιβληθεί αίσθημα εμπιστοσύνης στους χωρικούς.
    Μιλάς για "νοικοκυραίους" j.choo.Άκου λοιπόν τον ιστορικό Θ.Τσουπαροπουλο,ακριβώς για το θέμα που θέτεις:
    "Υπήρξε μια μικρη περίοδος στην ορεινή ύπαιθρο που η ζωη του λαού ήταν δραματική,γιατί ,εκτος από την πείνα και την στερηση,που απλώνοταν παντού,έλειψε και το αίσθημα της ασφάλειας.Ο λαός ζούσε με το φόβο της διαρπαγής,όχι μόνο από τον κατακτητή αλλά και απο τις ληστοσυμμοριες.Οι πρωτοι που αρχίζουν να ααναπνεεουν απο την εμφανιση του Αρη ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΛΟΥΣΙΟΙ ΝΟΙΚΟΚΥΡΑΙΟΙ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ.Και καθως ο Αρης δεν κανει ταξικες διακρισεις οι συντηρητικοι ευποροι της υπαιθρου ειναι απο ευμενως ουδετεροι εως ενθερμοι υποστηρικτες του ανταρτικου.
    -Την χαντρα απο τα ματια σ΄ παάιρναν παλια.Άμα ΄ν΄ επιασε το ματσουκι ο Άρης βαλαν την ουρα στα σκελια."
    Οπως είπε ο δασκαλος του Μικρού Χωριου Αριστειδης Γουρνιας επι Αρη αν κακαρφιτσωνες χιλιαρικα σε καποιον που θα περναγε τα βουνα με τα ποδια ,δεν θα βρισκοταν ανθρωπος να του τραβηξει ενα απο πανω του.Το ονομα του Αρη γινεται συμβολο προστατη και τιμωρου.Οιχωρικοι λεγανε:
    -θα το πω στον Αρη
    -Θα το πω στον Αρη
    -Αν το πω στον Αρη

    Αυτα τα ολιγα για να μην λεμε ασχετιές και μπουρδες όπως η δευτερη φραση του JChoo.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μερικά σχόλια (χωρίς ιδιαίτερη σειρά):

    - Πρωτεσίλαε, νομίζω ότι γενικεύεις, αυθαίρετα, από το στενό σου (μας) περιβάλλον σχετικά με το πώς έχει μείνει ο Άρης (και η περίοδος κατοχής και εμφυλίου, εν γένει) στη συνείδηση του απλού λαού. Για κάθε παππού που θυμάται τα κονσερβοκούτια υπάρχει τουλάχιστον ένας άλλος, κάπου αλλού, που θυμάται τους δοσίλογους, τους ταγματασφαλίτες και το κράτος της δεξιάς. Αυτός ο κόσμος έδωσε 48% στον Αντρέα το 1981 και αυτός ο κόσμος τον λάτρεψε και τον λατρεύει παρά τα πάμπερς και τις ροζ βίλλες.

    - Διαφωνώ κάθετα με τον ειρωνικό σου χαρακτηρισμό (φτου!) για τον Woοdehouse. Ο ρόλος που έπαιξαν οι αγγλοαμερικάνοι μετέπειτα δεν αναιρεί τον αγώνα και τις θυσίες πολλών Βρετανών και ANZACS στον αγώνα και την αντίσταση. Έφυγε ο άλλος από το Ουέλλινγκτον της Νέας Ζηλανδίας για να πεθάνει στη Σούδα και εσύ του λές φτου; (Antony Beevor, «The Battle of Crete», δεν ξέρω αν υπάρχει στα ελληνικά). Δέχομαι τις όποιες ενστάσεις σου για το καπέλωμα της αντίστασης που επιχείρησαν οι Άγγλοι, αλλά και εσύ πρέπει να παραδεχτείς ότι δεν μπορούσε να γίνει σχεδιασμός Παγκοσμίου Πολέμου με βάση τον τσαμπουκά και την τρέλα του Άρη, και του κάθε Άρη.

    - Ο Pάλλης τι σου έφταιξε, τώρα; Για τον πατέρα του δεν ξέρω, αλλά ο Γεώργιος, όσο τον θυμάται η γενιά μας ήταν παράδειγμα πολιτικού πολιτισμού. Το «δε θέλω ου!» (τι θυμήθηκα) ήταν χίλια χρόνια μπροστά για τα πολιτικά ήθη της εποχής του (μας). Και, ο ίδιος, όπως πολλοί άλλοι της γενιάς του, έβαλε το χακί το 1940 και το έβγαλε 10 χρόνια αργότερα – τυχαία έβλεπα μια συνέντευξή του στην τηλεόραση τις προάλλες.

    - Σωστά λες ότι το μεταπολεμικό κράτος στηρίχθηκε στα χειρότερα αποβράσματα στον εμφύλιο πόλεμο. Συνεργάτες των Γερμανών βρέθηκαν να πολεμούν τους αντιστασιακούς. Και, πολλές φορές όταν περνάω από το Σύνταγμα, άθελα μου κοιτάω την ταράτσα της Μεγάλης Βρετάνιας και μου έρχεται στο νου η απίστευτη εικόνα Άγγλων στρατιωτών να βαράνε με μυδραλιοβόλα το πλήθος των διαδηλωτών. Το μεγάλο πρόβλημα, όμως, είναι – και η πουτάνα η ιστορία τα κάνει αυτά – πως, άσχετα από το πώς έμοιαζαν τα πράγματα τότε, a posteriori σαφώς δικαιώθηκε η πλευρά των νικητών. Φαντάζεσαι, δηλαδή, να είχε χάσει ο Εθνικός Στρατός (των δοσίλογων, των Χιττών, των κουίσλινγκ) τον εμφύλιο; Εγώ και εσύ δε θα γράφαμε άρθρα για τον Άρη˙ κηπουροί και σοβατζήδες στην Ιταλία θα είμαστε τώρα, όπως όλοι αυτοί οι κακόμοιροι Βούλγαροι, Αλβανοί, Ρουμάνοι, Μολδαβοί κλπ. Άραγε οι αστοί πολιτικοί των πρώτων μεταπολεμικών χρόνων δεν συνειδητοποιούσαν σε τι καθάρματα στηρίζονταν; Αλλά τι να έκαναν; (ρητορική ερώτηση).

    - Νομίζω ότι τα μέλη του ΚΚΕ είναι οι πιο τραγικές φιγούρες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Ξύλο, βασανισμοί, διωγμοί, εξορίες, φυλακές και όλα αυτά για μία (επιεικώς) ουτοπική πολιτική θεωρία και ένα σύστημα διακυβέρνησης το οποίο, όπου εφαρμόστηκε, άφησε μια παρακαταθήκη βαρβαρότητας, καταστροφής και ανικανότητας (εκτός αν τα Μπαλέτα Κίροβ και ο Σοστακόβιτς δικαιολογούν τα γκουλάγκ). Σου κάνει εντύπωση η κοντόφθαλμη πολιτική τους στην κατοχή; Μήπως στη δικτατορία ήταν καλύτεροι; Τα άτομα έκαναν διάσπαση μέσα στις εξορίες και έψαχναν να βρουν ποιοι αγκιτάτορες-προβοκάτορες συμμετείχαν στο Πολυτεχνείο. Από την άλλη πώς να μη θαυμάσεις το σθένος και την αντοχή τους; (Χρόνης Μίσσιος, «Χαμογέλα, ρε, τι σου ζητάνε;» και «Καλά, εσύ σκοτώθηκες, νωρίς»)

    - Σε βρίσκω πολύ σκληρό με τους νοικοκυραίους. Πάντα αυτοί είναι η πλειοψηφία. Δεν μπορούμε 60 χρόνια μετά, μεταξύ τυριού και αχλαδιού, να κατηγορούμε ανθρώπους για έλλειψη θάρρους. Θα ήθελα να πιστέυω πως, αν ζούσα στην κατοχή, ούτε κουκουλοφόρος-καταδότης στο μπλόκο της Καισαριανής θα ήμουν, ούτε μεταφραστής των βασανιστών στα κρατητήρια της Οδού Μέρλιν (δεν ξέρω και Γερμανικά). Από την άλλη δε θα διεκδικήσω εύσημα θάρρους και παλικαριάς για εποχές και συνθήκες που ούτε να τις διανοηθώ μπορώ, ενώ πίνω το Johhny μου και γράφω στο μπλογκ που έφτιαξα με τους φίλους μου, για να μην πλήττουμε. Στην οικογένεια μου, όσο γνωρίζω, κανένα μεγάλο ήρωα δεν είχαμε. Και εγώ, όπως οι γενιές Κολοσσών, που φρόντισαν να μείνουν ασφαλείς και ζωντανοί αρκετά χρόνια για να φτάσω εγώ στον πλανήτη, την πάπια φαντάζομαι θα έκανα.

    - Συμφωνώ 200% μαζί σου για το ότι είναι ντροπή το ότι 40 χρόνια μετά τον εμφύλιο η ΝΔ έπαιζε ακόμα το χαρτί της (ανιστόρητης) εθνικοφροσύνης στις εκλογές. Εκτός από τα «Τραγούδια της Γαλάζιας Γενιάς», που μνημονεύεις, θυμίζω και συνθήματα του στυλ «Γιατί φτιάξανε τους φούρνους οι Ναζί...» (Όσοι το έχουν ξεχάσει, καλά κάνανε. Μερικά πράγματα καλύτερα να μη τα θυμόμαστε ούτε για αστείο).

    Στις ιστορικές παραπομπές που μας έδωσες, Πρωτεσίλαε, θα προσθέσω δύο ποιητικές:

    - Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί» (από τα μεγαλύτερα έργα που έβγαλε η Ευρώπη μετά, και με αφορμή, τον πόλεμο.

    - Οδυσσέας Ελύτης, «Το χρονικό μιας δεκαετίας» στη συλλογή, «Ανοιχτά Χαρτιά» (Αυτό το κράτος μια ζωή τα ίδια σκατά ήταν. Ό,τι καλό γίνεται από Έλληνες, γίνεται σε πείσμα της ύπαρξής του.)

    Τελειώνω (προβοκατόρικα-αγκιτατόρικα) με την εξής σκέψη:

    «The mark of the immature man is that he wants to die nobly for a cause, while the mark of the mature man is that he wants to live humbly for one». (Το έγραψε κάποιος Wilhem Stekel, αλλά οι περισσότεροι, φαντάζομαι θα το γνωρίζουν από το The Catcher in the Rye, του JD Salinger). Σε μετάφραση του Κολοσσού:

    Το σημάδι του ανώριμου ανθρώπου είναι ότι θέλει να πεθάνει με ευγένεια για κάποιο σκοπό, ενώ το σημάδι του ώριμου ανθρώπου είναι ότι θέλει να ζήσει ταπεινά για κάποιον άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Euxaristithhka to arthro, polu wraio thema me proektaseis pou elpizw na suzutithoun perissotero. Ta comments epishs polu eustoxa kai kalogrammena. Tha grapsw perissotera sxetika suntoma ki egw.

    Phra ena taxi apo heathrow prin merika xronia gia kentriko Londino. O hlikiwmenos odhgos (profora east london) me rwthse apo pou petaxa Eipa eimai Ellhnas eftasa apo Athina. "My older brother died in Crete in 1941. He lied about his age to enlist, he was 17". Mou ekane entupwsh pws h mikrh mas istoria vrhke zwntanh marturia se toso periergo topo kai xrono: pernousame kapoies tampeles me diafhmseis gilette kai th fatsa tou beckham.

    Gia ena elafru comment deite ti eipe h (parliamentary communist) Kanelli stous Ouggrous kai Voulgarous pou phgan na apokhruxoun ton kommounismo sto eurwpaiko koinovoulio:

    http://www.youtube.com/watch?v=4SlN0Pbed9A&feature=related

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εξαιρετικό το σχόλιο του Colossus. Ιδίως στα σημεία που αναφέρεται στους Νεοζηλανδούς αλλά και στα δεινά που θα είχε υποστεί η χώρα μας αν είχαν επικρατήσει οι κομμουνιστές. Βέβαια ο Protesilaos τώρα δεν απαντάει. Μάλλον γιατί βρίσκεται σε κάποια μεγάλη πίστα μπεκροπίνοντας και καπνίζοντας σαν φουγάρο αμερικάνικα τσιγάρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. j.choo,με εξεπληξε ευχαριστα το σχολιο σου,διοτι μου προκαλεσε γελιο.Πως τα καταφερες βρε θηριο;Ευγε!Βεβαια,το θεμα μου δεν ηταν ο εμφυλιος,αλλα η Εθνικη Αντισταση.Υπαρχει μια μικρη διαφορα,την οποια δεν εκπλησσομαι που αδυνατεις να αντιληφθεις.
    Κολοσσε,ο Γουντχαουζ ηρθε στην Ελλαδα για να εξυπηρετησει τα συμφεροντα της δικης του πατριδας.Οχι για την ελευθερια της Ελλαδας.Και ολοι οι νηφαλιοι ιστορικοι δεχονται οτι η Αγγλια εβαλε και παραεβαλε το χερακι της στην εμφυλια διαμαχη.Αυτο δεν ακυρωνει βεβαια τις δικες μας τεραστιες ευθυνες,αλλα μου επιτρεπει να λεω φτου και ξαναματαφτου σε οσους εφαρμοσαν την πολιτικη του διαιρει και βασιλευε στην χωρα μας.
    Ο Ραλλης μου φταιει και μου παραφταιει.Σε καμια χωρα με ισχυρο αντιστασιακο κινημα(πχ Γαλλια)δεν θα γινοταν ο γιος ενος αρχιπροδοτη πρωθυπουργος,διοτι απλουστατα θα ντρεποταν και να βγει απο το σπιτι του.Εδω ομως,που χαρη στην ηθικη επιβραβευση του δοσιλογισμου καταξιωθηκαν ηθικα και αναβαπτιστηκαν στην κολυμβηθρα του αντικομμουνισμου ολα τα αποβρασματα,το ειδαμε και αυτο.Βεβαια,θα αγνοειτε οτι ο "ευπατριδης"-μπουχαχαχα-Ραλλης την δεκαετια του 1950 προδωσε και ανετρεψε τον Καραμανλη...Αλλα βεβαια,οταν στην Αθηνα λιμοκτονουσαν τα παιδια του ελληνικου λαου αυτος ετρεφε μαγουλα με γερμανικες μαρμελαδες.
    Για τους νοικοκυραιους δεν ειπα κατι κακο.Απλα απαντησα στην ασχετοσυνη του j.choo λεγοντας οτι επι Αρη σταματησε η ζωοκλοπη και το πλιατσικο στα βουνα.
    Περι γαλαζιας γενιας δεν κατηγορησα κανενα οτι πουλουσε εθνικοφροσυνη.Απλα σχολιασα το κωμικο φαινομενο να υιοθετει η συντηρητικη παραταξη τον ακραιο αντιμοναρχικο και σοσιαλιζοντα Ζερβα πονταροντας στον ιστορικο αναλφαβητισμο των νεοδημοκρατων.Αλλα δειχνω κατανοηση.Ελλειψει δικων τους ηρωων και σφυζοντας ταγματασφαλιτων και γονους γερμανοτσολιαδων κατεφυγαν στην καπηλεια και στα δανεια,προσφεροντας αφθονο γελιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ούτε ενδεκάδα δεν μπορείτε να κατεβάσετε και μου θέλετε και μπλογκ!
    usound

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Twra ton Woodhouse giati ton vrizete? Pada anarwtiomoun sto sxoleio giati i istoria stamataei sto epos tou 1940. Kai giati tetoio complex oi ellines me opoiadipote anafora ston emfilio. Kai oi agglares, 100 xronia brosta pou elege kai o Daniil, eixan GCE politics pou kalipte themata 5 xronia prin ta exams! Gia na min polilogw, egw thixtika gia ton Woodhouse. Thewrw oti to palikari exei grapsei oso adikeimenika borouse metapolemili elliniki istoria - kai einai apo ta liga grapta pou exw dei pou den einai full vammena me xroia aristera - dexia. Kai pes, itan commando sto Gorgopotamo gia to simferon tis patridas tou. Polla xronia argotera omws den xreiazotan na kanei thetikes anafores sto Velouxiwti "gia to simferon tis patridas tou". Epeidi omws eimai kai ligo amorfwtos tha ithela na mou upodeixei kapoios ellina istoriko pou na exei grapsei gia metapolemiki istoria (i emfilio) me adikeimeniko tropo kai xwris sinaisthimatismous.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πράγματι ωραίο άρθρο.
    Σε ότι αφορά τα θέματα:
    1) Ηταν ο Αρης ΑΘΕΟΣ?
    2) Ηταν ο Αρης υπέρ της δικτατορίας του προλεταριάτου? και
    3) Επεδίωκε ο Αρης τον Εμφύλιο?
    θα ασχοληθώ σύντομα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Γεια σε όλους, είμαι Joyce Ocar με το όνομα και είμαι από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.. Γράφω αυτή την επιστολή, διότι είμαι πραγματικά ευγνώμων για ό, τι ο κ. John Leo έκανε για μένα και την οικογένειά μου, όταν σκέφτηκα ότι δεν υπήρχε ελπίδα ήρθε και να κάνει έναν τρόπο για μένα και την οικογένειά μου, δανείζοντας μας δάνειο, με πολύ χαμηλό επιτόκιο 2%. Ποτέ δεν σκέφτηκα ότι εξακολουθούν να υπάρχουν ο Θεός έστειλε και γνήσια δανειστές δανείου στο διαδίκτυο, αλλά για να μου μεγαλύτερη έκπληξη πήρα το δάνειό μου χωρίς σπατάλη πολύ χρόνο, ώστε αν είστε εκεί έξω ψάχνει για ένα δάνειο οποιουδήποτε ποσού θα ήθελα να σας συστήσει στον κ. John Leo τη διαχείριση direc Tor της εταιρείας John Leo δάνειο γιατί είναι ένας Θεός έστειλε ο άνθρωπος που μπορεί να αλλάξει τη ζωή σας για πάντα.... Έτσι, αν θέλετε πραγματικά να κάνει μια καλύτερη ζωή χωρίς καμία έλλειψη Ταμείο.... Θα σας συμβούλευα να επικοινωνήσετε μαζί του μέσω αυτού του e-mail παρακάτω {johnleoloancompany@gmail.com}

    ΑπάντησηΔιαγραφή